czwartek, 20 marca 2014

Tort Dobosza


Dziś przepis na Tort Dobosza w mojej wersji. W oryginalnej wersji przepisu do masy używa się tylko czekolady deserowe i ponad pół kilo cukru pudru. Ja jedną czekoladę deserową zastąpiłam czekoladą gorzką i dodałam 250 g cukru pudru. Według mnie w takiej wersji tort jest słodki ale nie jest mdły.
Co prawda jest z nim trochę pracy i trzeba poświęcić na niego sporo czasu, ale i tak warto go przygotować. Z ciasta powinno się upiec 8 – 9 biszkoptów, ale z braku czasu mnie wyszło 7.

Składniki:
Ciasto:
  • 6 jajek
  • 200 g cukru kryształu
  • 200 g mąki
  • aromat waniliowy

Karmel:
  • 100 g cukru kryształu
  • 5 łyżek wody

Krem:
  • 2 czekolady deserowe
  • 1 czekolada gorzka
  • 400 g masła
  • 250 g cukru pudru

Przygotowanie:
1. Biszkopt:
  • Piekarnik rozgrzać do temperatury 200°C.
  • Na papierze do pieczenia narysować 7 – 8 kół o średnicy ok. 20 cm.
  • Jajka ubić z cukrem na bardzo gęstą śmietanę, dodać aromat i wymieszać. Dodać przesianą przez sito mąkę i dokładnie wymieszać metalową łyżką.
  • Papier z wyrysowanymi kołami ułożyć na blaszce do pieczenia, a następnie rozsmarować na mim cienkie warstwy ciasta. Warstwa na której będzie rozlany karmel powinna być bardzo cienka. Ja piekłam po 2 biszkopty na jednej blaszce.
  • Piec przez 6 – 8 minut do momentu aż biszkopty zrobią się złoto-brązowe.
  • Ciasto ostudzić i ściągnąć z nich papier do pieczenia.

2. Karmel:
  • Cukier i 4 łyżki wody włożyć do rondelka o grubym dnie a następnie gotować na małym ogniu aż cukier zrobi się brązowy. Na koniec dodać 1 łyżkę wody (UWAGA karmel może pryskać), wymieszać i rozlać na najcieńszy biszkopt szybko rozprowadzając karmel po całej powierzchni ciasta.
  • Gdy karmel przestanie się burzyć i odrobinę zastygnie pokroić ciasto ostrym nożem posmarowanym olejem na 8 części i zostawić do wystygnięcia.

3. Krem:
  • Czekoladę rozpuścić w kąpieli wodnej i ostudzić. Ja łamię czekoladę na mniejsze kawałki, wkładam do metalowej miski, którą ustawiam na garnku z wodą tak, żeby miska nie dotykała wody. Doprowadzam wodę do wrzenia i czekam aż czekolada się rozpuści.
  • Masło utrzeć z cukrem pudrem, dodać ostudzoną czekoladę i dokładnie wymieszać.
  • Podkład smarować masą, na to położyć następny podkład i ponownie posmarować masą. Czynność powtarzać aż wykorzystamy wszystkie podkłady. Ostatni podkład posmarować masą i za pomocą szprycy zrobić 8 dużych keksów lub tyle ile mamy kawałków ciasta z  karmelem) na brzegu ciasta. Resztą kremu posmarować brzeg ciasta. Można zostawić kremu na 1 keks do dekoracji ciasta.
  • O każdy keks oprzeć kawałek ciasta z karmelem. Można na koniec zrobić jeszcze jeden keks na środku ciasta.





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Print