czwartek, 18 września 2014

Kakaowe powidła śliwkowe


Powidła z kakaem można również znaleźć pod nazwą “śliwkowa nutella”, mnie jednak ta nazwa nie pasuje, bo w tej konfiturze nie ma orzechów. Takie powidła robiłam też w zeszłym roku, a że rewelacyjnie nadają się nie tylko do chleba ale i do naleśników i innych placuszków, w tym roku również je usmażyłam.
Śliwki węgierki są słodkie, a mnie odpowiada wersja powideł bardziej kakaowa niż słodka, więc nie dodawałam dużo cukru. Oczywiście każdy może je dosłodzić według własnego gustu.
Śliwki po usunięciu pestek można zmielić w maszynce do mięsa, ja jednak zmiksowałam je blenderem gdy już były miękkie Z podanej ilości składników wyszło mi 11 słoiczków.



Składniki:
  • 6 kg śliwek węgierek
  • ½ kg cukru
  • 300 g kakao
  • 2 opakowania cukru z prawdziwą wanilią

Wykonanie:
  1. Śliwki umyć i usunąć z nich pestki a następnie smażyć na małym ogniu co chwile mieszając.
  2. Gdy śliwki zrobią się miękkie zmiksować je blenderem.
  3. Gdy śliwki zmniejszą swoją objętość o połowę lub gdy ich gęstoś będzie nam odpowiadać dodać cukier, cukier z prawdziwą wanilią i kakao. Całość dokładnie wymieszać i smażyć jeszcze przez około 30 minut co chwilę mieszając.
  4. Śliwki przełożyć do czystych i dokładnie wysuszonych słoików. Zakrętki również muszą być suche. Ja susze słoiki w piekarniku. Wkładam mokre słoiki do zimnego piekarnika i nastawiam temperaturę 100oC. Gdy piekarnik nagrzeje się do tej temperatury wygrzewam słoiki przez co najmniej 5 minut a następnie studze je w uchylonym pikarniku. Zakrętki wycieram ścierką i ręcznikiem papierowym (niestety nie można je wkładać do tak gorącego piekarnika).
  5. Pasteryzacja: Słoiki włożyć do dużego garnka wyłożonego ścierką, zalać je wodą o temperaturze zbliżonej do temperatury słoików a następnie wodę doprowadzić do wrzenia. Słoiki gotować przez 10 minut. Aby sprawdzić czy słoiki dobrze chwyciły można je gdy są jeszcze gorące wyciągnąć z wody i ustawić na ścierce do góry dnem. Jeśli zakrętka lub słoik była uszkodzona albo za dużo konfitury znalazło się w słoiku, konfitura wypłynie spod zakrętki.


1 komentarz:

Print