piątek, 19 grudnia 2014

Pociąg z piernika


W zeszłym roku piekłam domki i choinki z piernika. Na tegoroczne Święta zrobiłam choinki i pociąg z piernika oraz mały domek. Po upieczeniu odpowiednich elementów trzeba je jeszcze poodcinać żeby lepiej pasowały i posklejać lukrem. Dodatkowo upiekłam prostokąty na tory i komin - nie ma tego w szablonie.
Piernik z którego zrobiłam dach w czasie przenoszenia trochę mi się połamał, ale wystarczyło sporo bardzo gęstego lukru i dużo cierpliwości żeby go posklejać.
Pociąg malowałam lukrem zabarwionym barwnikami spożywczymi - polecam te w proszku.
Z podanej ilości ciasta starczy na pociąg, domek, 10 choinek i zostało mi jeszcze sporo pierniczków. Na sam pociąg wystarczy ciasta z połowy porcji.

Składniki:
  • 500 g masła
  • 200 g ciemnego cukru
  • 200 g białego cukru
  • 450 g (14 łyżek) miodu
  • 1200 g mąki
  • 4 łyżeczki sody oczyszczonej
  • 2 opakowania przyprawy do piernika
dodatkowo:
  • cukier puder
  • sok z cytryny lub przegotowana woda
  • barwniki spożywcze
  • rurki waflowe do wagonika
  • cukierki do wagonika
  • cukierki dekoracyjne
  • landrynki

Wykonanie:

  1. Przygotować ciasto:
    • Masło, cukier i miód włożyć do garnka o grubym dnie, podgrzewać aż wszystkie składniki się rozpuszczą i połączą. Nie zagotować. Masę trochę ostudzić, ale nadal powinna być ciepła.
    • Mąkę, sodę i przyprawę do piernika wymieszać, dodać miód z masłem i cukrem, wyrobić ciasto. Podczas ugniatania ciasta na stolnicy pod ciasto podsypywać mąkę.
  2. Przygotować szablon pociągu.
  3. Ciasto podzielić na mniejsze porcje, rozwałkować na cienki placek na stolnicy posypanej mąką.
  4. Z ciasta wycinać poszczególne elementy pociągu. W szablonie poniżej nie ma uwzględnionych torów, komina i kół pociągu. Koła wycinałam kieliszkiem i filiżanką.
  5. Ciasto ułożyć na blasze wyłożonej papierem do pieczenia. W okna można włożyć pokruszone landrynki.
  6. pierniki piec w  temperaturze 180oC przez 8 - 10 minut. Zostawić na blaszce aż pierniki wystygną lub studzić na płaskiej powierzchni. W przypadku dachu piernik od razu ściągnąć z blachy i ułożyć na słoiku lub szklance jednocześnie go wyginając.
  7. Pierniki przyciąć i sklejać gęstym lukrem - cukier puder rozmieszany z sokiem z cytryny lub z wodą. Ja dodaję do cukru po kilka kropel soku, mieszam i ponownie dodaje sok do momentu aż gęstość lukru będzie mi odpowiadać.
  8. Sklejony pociąg zostawić na kilka godzin żeby zastygł a następnie udekorować go lukrem z barwnikami spożywczymi, cukierkami dekoracyjnymi lub czymkolwiek co się wam podoba.












Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Print